torstaina, marraskuuta 13, 2008

Jyväskylä-brändi kehittyy ja uudistuu

Brändi on nimi, joka tunnetaan jossakin tietyssä kohderyhmässä. Brändi voi olla mikä tahansa organisaatio,yritys, henkilö, tuoteryhmä, tuote tai palvelu. Brandi synnyttää brändin kohteesta sen ominaisuuksia kuvaavia mielikuvia. Brandi on yhtenäinen kokonaisuus, enemmän kuin osiensa summa. Kuntien brändi, asema, ihmisten mielikuvissa vaihtelee. On sellaisia kuntia, jotka vain harvat tuntevat ja sellaisia kuntia,jotka ovat hyvin tunnettuja.

Kunnan brandi on vahva jos kunta tunnetaan laajasti. Vastaavasti kunnan brandi on heikko jos kunta tunnetaan heikosti tai sen olemassaolosta ei edes tiedetä mitään. Brändimielikuva voi olla positiivista tai negatiivista tai niiden yhdistelmä. Brändi erottelee ja vaikuttaa ihmisten tekemiin päätöksiin. Vahva brändi myös suojaa silloin kun tulee epäonnistumisia.

Mitkä tekijät luovat Jyväskylä-brändiä? Ihmiset, rakennukset, sijainti, infrastruktuuri, tarinat ja kertomukset, omat ja muiden kokemukset Jyväskylästä ja jyväskyläläisistä.

Eräs tapa selvittää brändi on kysyä mitä ensimmäiseksi tulee mieleen Jyväskylästä. Ilmeisesti tunnetuin jyväskyläläinen on alkoholisti. Toiseksi tunnetuin oli syytteessä vakoilusta, mutta vapautettiin syytteestä. Mieleen ensimmäisenä voi tulla myös joku urheiluseura kuten Kiri, Jyp, JJK, Happee tai Jyps. Ehkä Lapista Jyväskylään muuttanut hiihtovalmentajakin? Se tietää joka kysyy.

Alkoholi saattaa olla keskeinen brändimielikuvaa muodostava tekijä Jyväskylästä. Ainakin alkoholin varaan lasketaan paljon Jyväskylä-brändin rakentamisessa. Paikallislehti repii lööpeissään ilouutisen. Seppälään on avattu uusi Alkoholiliike ja vain muutama sata metriä naapuri-Alkosta! Säännöllisin väliajoin käydään keskustelua Kävelykadun alkoholin vähittäismyynnin edistymisestä ja viinaterassien vetovoimsta. Mikä juottola ehtii ensimmäisenä avaamaan alkoholin jakelupisteen ulkoilmassa keväällä. Kuka on kehittänyt pisimpään syksyllä toimivan alkoholin jakelupisteen. Liikuttava tarina alumiinitalossa toimivan alkoholin vähittäismyyntipisteen vaikeuksista on ollut jatkuvassa paikallislehtien seurannassa. Näin ollen Jyväskylän merkittävin brändiä vahvistava tekijä on viina ja sen vähittäisjakelu eri muodoissaan. Ei siis alkoholin valmistus,vaan sen juominen. Sillä erotutaan alueista,missä alkoholi tuotetaan.

Ranskassa, Italiassa, Saksassa, Keski-Euroopassa alkoholin valmistus eri muodoissaan on alueen brändin keskeinen osatekijä eikä niinkään alkoholin juominen...Cognac,Champagne, Bordeaux, Chianti, Mosel, Dortmunder, Pilsen, Budvar...

Jyväskyläläinen metsävadelmalikööri: Jyväskyläläisiä metsävadelmia, suomalaista Koskenkorva-viinaa ja varsinaissuomalaista sokeria. Mausteeksi sekaan jyväskyläläinen mustaviinimarjapensaan lehti. Metsävadelmat ja kirkas Koskenkorva kuukaudeksi lasiastiaan. Sen jälkeen lisätään sokeri. Marinointiaika vähintään 2-3 kk. Sopii erityisesti suomalaisen viilin, maitorahkan ja jäätelön kera. Tuote on K 18.
(Kuva: Jarmo Ryyti)

Ei kommentteja: