maanantaina, toukokuuta 03, 2010

Nokia E52 navigaattoripuhelin ja "kartat"

Hankin Nokian puhelintehtaan valmistaman E52 "älypuhelimen". Sen mukana kun saa ilmaiset "kartat". Varsin pian selvisi miksi kartat on ilmaisia. Ei niistä kannattaisikaan maksaa mitään. Niin ala-arvoisia ne ovat laadultaan.

Mallorcalla kokeilin ko. "navigaattoripuhelinta" "karttoineen". Tämän kuuluisan puhelintehtaan kartat eivät tunteneet kuin Palman seudun katuverkon ja autoliikenteen pääväylät.

GPS näytti minun olevan keskellä ei-mitään, vaikka seisoin vilkasliikenteisellä maantiellä. Kartta ei tuntenut ollenkaan maaseudun päällystettyjä maanteitä, ei moottoriteiden vieressä olevia vanhoja maanteitä eikä tietenkään pyöräteitä.

DNA-kaupasta ei saanut ko. "navigaattori-puhelimeen" polkupyörän ohjaustankoon sopivaa telinettä . Siinä navigaattoripuhelimella olisi ollut jonkinlaista viihdekäyttöä. Tosin sillä ehdolla, että ei sada. Päätelaite, kuten insinöörikielessä sitä kutsutaan, ei nimittäin kestä minkäänlaista sadetta.

Puhelimeen tarkoitetut kuulokkeet eivät myöskään pysy korvissa mikäli päätä liikuttaa liikaa. Ei maantiepyörää voi ajaa sillä tavoin.

Puhelimen äänen voimakkuus on niin heikko,että liikenteen melussa ääniohjaus jää teoreettiseksi. Mitä järkeä on navigaattorissa jota käyttääkseen pitää pysähtyä?

Kävelynavigoinnissa puolestaan ei ole ääniohjausta. Pitäisi siis kävellä puhelin kädessä pitkin katuja puhelimeen tuijottaen!?

Nokia on insinööritalo. Sen vuoksi Nokialla ei tule olemaan mitään mahdollisuuksia älypuhelinmarkkinoilla. Insinöörejä ei ole maailmalla niin paljon,että he voisivat puhelinostoksillaan pitää Nokaa pystyssä.

Jotain E52 puhelimen suunnittelun epäonnistumisesta kertoo sekin,että ko. älypuhelimen käyttöohje on 176-sivuinen! Paha sellaisilla puhelimilla on kilpailla käyttäjäystävällisesti ajateltuja puhelimia vastaan maailman markkinoilla.

Apple, Rim, Samsung, Google ottavat älypuhelinten markkinat. Navigaattorimarkkinoilla Garmin.

Jk. Jos katsoo tarkemmin Nokian puhelimessa olevaa karttakuvaa niin se antaa suuntaa-antavan käsityksen Nokian karttapalvelun tasosta Mallorcan tieverkoston osalta. Mallorcalaisilla olisi syytä loukkaantua siitä. Mainittakoon,että Mallorcalla käy vuosittain yli 10 miljoonaa matkailijaa. Heistä hämmästyttävän usea on pyöräilyn harrastaja.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mun E52 sai kuolemantuomion jo ajat sitten, nyt on käytössä 6033. Lopullinen niitti oli kun navigaattori luovutteli yhden lauseen jälkeen hesassa ja kyseli otetaanko nettiyhteys jota mulla ei ole. EN tiedä mitä vittua te insinöörit oikein ajatteletten mutta kesken navigoinni EI SAATANA KYSELLÄ MITÄÄN JA KATKASTA NAVIGOINTIA , tarjoisin teille luuvitosta jos vastuuhenkilön käsiini saisin.
Tarttisko sinne Nokialle hakea jonkun järki-ihmisenkin töihin ?
Diplomi-ininööri Veli

Anonyymi kirjoitti...

Saitko karttoja koskaan kunnolla pelittämään? Tai olisivatkohan myöhemmät päivitykset korjanneet ongelman?

Voin olla väärässä, mutta eikö nuissa ole lähtökohtaisesti vain jonkin sortin pohjakartta, johon on tarkoitus erikseen ladata tarkempia karttoja tarpeen mukaan?

Jos E52 akun toiminta-aika pitää lähellekään kutinsa ja offline-navigointi onnistuisi suht ongelmitta, se riittäisi allekirjoittaneelle mainiosti.

En ymmärrä, enkä varsinkaan hyväksy, ajatusmallia, että puolen päivän mittainen "älykännykän" käyttö on normaalia.

Voin yhtyä kritiikkiisi (olettaen ettei käyttäjässä itsessään ollut vikaa), mutta en kaikilta osin.

Jos DNA-kaupasta ei saa sopivaa telinettä polkupyöräntankoon, niin onko se Nokian vika?

Ehkä tällaisen marginaalituotteen saa jostain muualta, ehkä ei. Mutta ymmärrän hyvin jos Nokia, tai muutkaan puhelinvalmistajat, eivät sellaista ole itse halunneet valmistaa / ymmärtäneet ottaa valikoimiinsa.

Ehkä tästä voisi kuitenkin vetää johtopäätöksen, että ko. puhelinta ei ehkä ole tarkoitettu varsinaisesti polkupyörämatkailuun (esim. ei kestä vettä - tuliko yllätyksenä? Markkinoitiinko E52 tällä argumentilla? Aivan.)

Oman suppean kokemuksen mukaan erilaisten laitteiden mukana tulleet kuulokkeet ovat aina enemmän tai vähemmän perseestä, mutta ehkä voit kuvitella, miksi.

Tekeekö se puhelimestakin huonon jos et pidä tehdasluureista tai koska ne sopivat huonosti polkupyörämatkailuun?

Olisiko handsfree ratkaissut kuuluvuusongelmat (autossa melutaso luonnollisesti hiljaisempi kuin polkupyörän satulassa)?

Ehkäpä Jabra Halo (tai vastaava) handsfree-luuri olisi voinut toimia tapauksessasi paremmin?

Pointtini on lyhykäisyydessään se, että et voi vaatia tuotteelta X ominaisuuksia joita se ei alunperinkään ole luvannut lunastaa.

Olen oikeasti kiinnostunut: saitko karttanavigointia koskaan toimimaan kunnolla, tai tiedätkö toimisiko se tänä päivänä paremmin?

Minusta se hinta, jolla E52:n tällä hetkellä saa kaupoista, on käsittämättömän edullinen ominaisuuksiin nähden.

Kunhan insinjöörin perkeleet hoitavat tuon navigoinnin kuntoon, saavat minun puolestani muut hassata massinsa 600egen iponeihin ym. Arvatenkin näitä vähän käytettyjä E52:sia saa pian satasella parikin kappaletta. Ja vara-akuthan ovat puoli-ilmaisia.

PS. Oma vm.-07 ipony kukkuu edelleen vaikka akku temppuilee ja/tai vetää viimeisiään ja lisäksi mekaaninen kytkin jäi lopullisesti äänettömälle (jokin softaratkaisu tähän käsittääkseni on olemassa). Päivitykset loppuivat jo vuosi sitten, ja maksaako enää vaivaa vaihtaa sisään uusi akku? Taitaa minulla jäädä yöpöydän nettiselaimeksi... mihin tarkoitukseen sitä 99% käyttöajasta käytinkin. Fyysisesti liian raskas ja iso, huono pitää kädessä, huono päivänpaisteessa, huono pakkasella/hanskat kädessä, tulee liian kalliiksi... niin ja puhelun kuunteleminen sattuu ikävästi korvaan. Onneksi sain puhelimen lahjaksi. :)

Vaihdetaanko?

stupidus@mail.com